Překonání fokální dystonie podle Nory Krohn, část 10: Opření dolů

Zobrazení: 5

Princip opření dolů propojuje tělo s oporou v směru gravitace, snižuje napětí a vytváří stabilitu a jistotu při hře na smyčcové nástroje.

Mladá houslistka s dlouhými vlasy hraje v klidném prostředí, oči má zavřené, výraz soustředěný a uvolněný. Její tělo je přirozeně opřené dolů, paže i ruce působí lehce a v rovnováze s gravitací. Vytvořil Chat GPT

Úvod

Jedním ze základních principů zdravé hry na smyčcové nástroje je vědomí gravitace a schopnost těla opřít se dolů. Tento přístup, který Nora Krohn přejímá z metody Tilt Approach, pomáhá obnovit stabilitu, uvolnění i přirozené zapojení paží při hře. Vědomé opření se o podložku – ať už je to zem, židle, struna nebo samotný nástroj – je přirozenou cestou, jak omezit napětí a získat zpět pocit jistoty v těle.

Gravitace a opora těla

Lidské tělo neustále jedná s gravitací. Opření dolů neznamená kolaps ani ochabnutí, ale vědomé využití podpory země či sedu k vytvoření stability. Stát lze vzpřímeně a přitom bez odporu vůči gravitaci: nejde o „držení se nahoře“, ale o přirozené spočívaní na opoře. Tento pocit je uklidňující a stabilizující – zvlášť ve chvílích napětí nebo úzkosti.

Pocit opory v praxi

Při stoji vnímáme kontakt se zemí skrze chodidla, v sedě navíc skrze sedací kosti. Stačí krátce zastavit a uvědomit si svislý vztah mezi tělem a podložkou: to je základní opření dolů. Tento moment tělu umožňuje vrátit se do rovnováhy bez vědomého úsilí.

Zapojení paží a rukou

Princip platí i pro paže. Aby fungovaly bez zbytečného napětí, musejí pracovat v kontextu opory. Jednoduché cvičení spočívá v tom, že hráč pomalu zvedne ruku a nechá ji jemně dosednout na temeno hlavy. Ruka nevisí jako mrtvá váha, ale „přistane“ na stabilní ploše a opře se o ni. Okamžitě se objeví pocit klidu a jistoty – paže je v opření, nikoli v napětí.

Rozdíl mezi opřením a „plováním“

Když ruku udržíme těsně nad povrchem, aniž se opře, rameno se rychle napne a ztratí se stabilita. Jde o „plovoucí“ pohyb, který v hudbě často vede k přetížení a dystonickým projevům. Naopak opření dolů vytváří bezpečný svislý kontakt s podporou a umožňuje přirozený přesun z jednoho bodu do druhého. Tento princip platí pro všechny části těla – od nohou po prsty na nástroji.

Přenos na nástroj: levá ruka

Když se levá ruka opírá dolů o hmatník, nejde o pasivní „visení“, ale o jemný, živý kontakt v souladu s gravitací. Paže, rameno i záda jsou uvolněné a přitom aktivní. Tělo cítí pevnou oporu a současně volnost pohybu. Při přesunu po hmatníku se ruka přeskládává z jednoho svislého opření do druhého – podobně jako chodidla při chůzi po zemi. Tato rytmizace umožňuje plynulost a zabraňuje přetížení.

Pravá ruka a smyčec

Pro pravou ruku platí totéž. Ruka se opírá dolů o smyčec a smyčec se opírá dolů o struny. Část váhy tedy nese samotný nástroj, nikoli svalová síla hráče. Tím se minimalizuje napětí v zápěstí a rameni. Jakmile hráč ztratí tento kontakt s gravitací, objeví se ztuhlost a nejistota. Při vědomém návratu k opření dolů se však pohyb stává plynulým, tón vyrovnaným a hra jistou.

Opření dolů a nervový systém

Opření dolů má vliv nejen na fyzickou koordinaci, ale i na nervový systém. Mozek registruje pocit bezpečné opory jako signál klidu. Snižuje se aktivita stresových center a obnovuje se schopnost vnímat tělo jako spolehlivý základ. Tento princip je proto mimořádně účinný při rehabilitaci fokální dystonie, která bývá často doprovázena chronickým napětím a ztrátou tělesné jistoty.

Neuroplasticita a přeučení těla

Opakované vnímání opření dolů posiluje nové nervové spoje odpovědné za koordinaci. Mozek se učí, že stabilita nevzniká napětím, ale vztahem k opoře. Každý pohyb, který se uskuteční z tohoto základu, je efektivnější, jistější a přirozenější. U hudebníků s fokální dystonií tento proces představuje klíč k obnově funkce a návratu důvěry ve vlastní tělo.

Závěr

Princip opření dolů je víc než technická pomůcka – je to základní fyzikální vztah, který propojuje tělo s gravitací. Díky němu může hráč rozvíjet svobodu pohybu, jistotu a jemnost ve hře. Tento přirozený kontakt s oporou je také výchozím bodem všech dalších principů metody Tilt Approach, které staví na vztahu mezi tělem, půdou a plynulým přenosem energie.

Poznámky

Články spoluvytvořil Chat GPT · YouTube kanál Nory Krohn


Komentáře: 0
Napište komentář

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 1

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. V první části nahrávka písně Figure

jaký šel, takového potkal

Jak se dnešní přísloví odráží v našem životě a jak naše chování a postoje ovlivňují lidi, které potkáváme?

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 2

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. Ve druhé části píseň Ophelia

Přání k Vánocům

Vánoční přání a nahrávka Chtíc, aby spal

Kiksylend na Portě

Jaké to bylo na letošní portě? Působení Kiksylendu na legendárním hudebním festivalu, nahrávky písní Kavárenský povaleč, Kateřina a MDŽ a dále…

Vzpomínky nejen školní, část 1: Gymnázium

Úsměvné vzpomínky na léta nejen školní. Přeji příjemný poslech

Vzpomínky nejen školní, část 4: Gymnázium naposledy

Závěrečný díl školních vzpomínek

Kráva zajíce nedohoní

Dnešní přísloví pojednává o realistických očekáváních a limitech schopností a o důležitosti přizpůsobení nároků reálným možnostem.

Vzpomínky nejen školní, část 2: Gymnázium podruhé

Další vzpomínky na školní léta z Gymnázia, tentokráte bude o našem dějepisáři a češtináři v jedné osobě. Přeji příjemný poslech!

Vzpomínky nejen školní, část 3: Gymnázium potřetí

Již třetí pokračování školních vzpomínek, tentokráte bude o panu řediteli a o gymnaziálním biologovi a chemikovi v jedné osobě. Přeji příjemný poslech

Foto z koncertů skupiny NAŠKRK, část I.

Galerie mých fotografií z koncertu skupiny NAŠKRK pořízené 15. 11. 2002. Foto: Roman Vokurek

Foto z koncertů skupiny NAŠKRK, část II.

Galerie mých fotografií z koncertu skupiny NAŠKRK v sále hotelu v Moravském Krumlově pořízené 7. března 2003. Foto: Roman Vokurek

Mariánská kaple v zimě

Fotky z lokality zvané jako Mariánská studánka mezi obcemi Moravský Krumlov a Rokytná, tentokráte pod sněhovou pokrývkou. Fotky pořízeny 10. 12. 2023…

K pramenům řeky Rokytné II.

Druhá výprava k pramenům posvátné řeky Rokytné tentokráte vedoucí z Moravského Krumlova do Tulešic. Průzkum proveden 19. 5. 2023. Autorem fotografií…

Podzim v Moravském Krumlově, část II.

Výběr podzimních fotografií z Moravského Krumlova. Snímky pořízeny 12. 11. 2023. Foto: Petra

K pramenům řeky Rokytné III.

Třetí výprava k pramenům posvátné řeky Rokytné tentokráte vedoucí z Tulešic do Tavíkovic. Průzkum neprobádanou, neprostupnou, nedotčenou, divokou,…

Zima v Moravském Krumlově, část II.

Výběr zimních fotografií z Moravského Krumlova. Snímky pořízeny 2. 12. 2023. Foto: Petra

Výstup na Velký Lopeník

Druhá hřebenová výprava v nejkrásnějších horách světa, tedy v Bílých Karpatech, tentokráte zasvěcena dobytí Velkého Lopeníku (911 mnm). Výstup po…

Jaro v Moravském Krumlově, část II.

Jarní galerie pořízená z moravskokrumlovského zámeckého parku 5. 5. 2024. Foto: Petra

K pramenům řeky Rokytné I.

Výprava k pramenům řeky Rokytné, část první od soutoku s Jihlavou v Ivančicích do Moravského Krumlova. Průzkum proveden 22. 4. 2022. Autorem…

Výlet do neznáma

Píseň z alba Rozpaky, inspirovaná neznámou dívkou v modrém... Text i hudba byli napsány 9. 12. 2018.

Podzim

Báseň a píseň z alba Rozpaky vydaná v roce 2019. Báseň byla napsána za letní noci 21. 8. 2016, nevzpomínám si přesně, ale myslím, že nad sklenkou whisky.

Třešně a led

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi prvních lednových dní roku 2003. Píseň patří všem, kteří toho roku tragicky zahynuli... Text byl napsán 4. 7. 2016. Hudba byla napsána 27. 8. 2016.

Světem vcelku

Píseň z alba Rozpaky. Inspirace všeobímající, tak trochu osobní výpověď. Pojednání o věcech těžko pochopitelných. Text byl napsán 29. 11. 2015. Hudba byla napsána v lednu 2016.

Změna

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná podzimními událostmi roku 2003. Text byl napsán 24. 8. 2016. Hudba byla napsána 20. 12. 2018.

Čumísek

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi roku 2003. Text byl napsán 9. 7. 2016. Hudba byla napsána 17. 12. 2018.

Takový jako tento

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná jak jinak nešťastnou láskou. Hudba původně z anglickým textem byla napsána v září 2003. Text byl napsán 20. 2. 2016.

Služby zdarma

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná nehynoucí touhou všelijakých obchodníků prodat vám cokoli. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Málem omylem

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Pokud se vám náhodou něco někdy nepovede, nesahejte na alkohol, je to velice zlý pán a nemá slitování. Text písně byl napsán 8. 5. 2017.

Tak dávno

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Video

Zbyněk Sklenský na vernisáži v Knížecím domě v Moravském Krumlově

Populární podcastové epizody

Všechny podcasty
Upovídaný podcast

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 1

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. V první části nahrávka písně Figure

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

Přísloví pro každý den

jaký šel, takového potkal

Jak se dnešní přísloví odráží v našem životě a jak naše chování a postoje ovlivňují lidi, které potkáváme?

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 2

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. Ve druhé části píseň Ophelia

Upovídaný podcast

Přání k Vánocům

Vánoční přání a nahrávka Chtíc, aby spal

Kiksylend na Portě

Jaké to bylo na letošní portě? Působení Kiksylendu na legendárním hudebním festivalu, nahrávky písní Kavárenský povaleč, Kateřina a MDŽ a dále kratičké představení celkového vítěze Porty.

Vzpomínky nejen školní, část 1: Gymnázium

Úsměvné vzpomínky na léta nejen školní. Přeji příjemný poslech

Vzpomínky nejen školní, část 4: Gymnázium naposledy

Závěrečný díl školních vzpomínek

Kráva zajíce nedohoní

Dnešní přísloví pojednává o realistických očekáváních a limitech schopností a o důležitosti přizpůsobení nároků reálným možnostem.

Vzpomínky nejen školní, část 2: Gymnázium podruhé

Další vzpomínky na školní léta z Gymnázia, tentokráte bude o našem dějepisáři a češtináři v jedné osobě. Přeji příjemný poslech!

Vzpomínky nejen školní, část 3: Gymnázium potřetí

Již třetí pokračování školních vzpomínek, tentokráte bude o panu řediteli a o gymnaziálním biologovi a chemikovi v jedné osobě. Přeji příjemný poslech

Podcast Fokální dystonie

Další epizody
Fokální dystonie

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2022 obecně

Parafráze předchozí epizody, shrnutí metody Davida Leisnera a ukázky z jeho lekce. Seznámení s metodami Akiko Trush, Nory Krohn a Apostolose Paraskevase.

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

Zima v Moravském Krumlově, část I.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v první polovině roku 2022

Další pokračování seriálu o fokální dystonii. Metoda Davida Leisnera a jeho zapojení velkých svalů při hře na kytaru. Metoda Akiko Trush a její pozorování vlastních svalů při pohybu rukou. Dystonická aktivace a dystonická křeč.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě ve 2. polovině roku 2021

Další pokračování cesty k nápravě, tzv. Period of Recovery, tentokráte popisující události druhé poloviny roku 2021. Jedna nahrávka z tohoto období a první kontakt s Davidem Leisnerem

Zima v Moravském Krumlově, část I.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2021

Další díl ze seriálu o fokální dystonii, tentokráte první díl o cestě k nápravě a o změně přístupu k této poruše, způsobené nevhodným dlouhodobým cvičením

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2019-2021 - Od pěti k nule

Další události vedoucí až k nemožnosti používat pravou ruku při jakýchkoli činnostech

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2018/2019

Další pokračování ze seriálu o fokální dystonii z doby, kdy porucha začala ovlivňovat celý můj život. Blessing in disguise - něco o angličtině, o programování a také poslední nahrávka z vystoupení s klasickou kytarou

Fokální dystonie, část 10: Non-artificiální období v letech 2015/18, Coming out

Další pokračování seriálu o fokální dystonii, tentokráte zahrnující období mezi lety 2015-2018

Fokální dystonie, část 9: Artificiální období v letech 2014-2015

Závěr studia na konzervatoři, vzpomínky, neklamné průvodní znaky fokální dystonie + nahrávky Cavatiny Stanley Meyerse a Garyoven Maura Giulianiho

Fokální dystonie, část 8: Artificiální období v letech 2012-2013

Završení maturitního ročníku, vzpomínky a první projevy fokální dystonie. Nahrávky Tarantelly J. K. Mertze a Simplicitas Jiřího Jirmala

Fokální dystonie, část 7: Artificiální období v letech 2012-2013

Pokračování povídání o mojí kytarové cestě, tentokráte popisující můj maturitní rok a další události s tím spojené. Jako vždy také i tentokrát připojuji své kytarové nahrávky.